דלקת בגיד טיביאליס אחורי, השטחה נרכשת של כף הרגל, adult acquired flatfoot, posterior tibialis tendon insufficiency

* העמוד מכיל תמונות מחדר ניתוח עם תכנים גרפיים. ייתכן וחלק מהתמונות לא נוחות לצפייה  

רקע

גיד השוקה האחורי (tibialis posterior) יוצא מחלקה האחורי הפנימי של עצם השוק, עובר מאחורי הפטישון הפנימי בקרסול, ומתחבר לעצמות כף הרגל הפנימיות, בעיקר לעצם הנביקולריס. תפקידו בכף הרגל מאד חשוב, ובין השאר תומך בכל קשת כף הרגל ומונע את קריסתה. גיד זה מהווה חוליה חשובה במהלך ההליכה, כיוון ש”נועל” את מפרקי כף הרגל על מנת שנוכל לשאת משקל על הרגל בזמן ההליכה. למחלה זו מהלך אשר מתקדם עם השנים. כאשר יש דלקת בגיד, בנוסף לכאבים נוצרת הפרעה בתבנית ההליכה וקריסה של כף הרגל ושל הקרסול פנימה. עם הזמן השינויים נעשים כרוניים ונוצרת הפרעה קבועה לצורת ותפקוד כף הרגל והקרסול. אז נוצרת דלקת בגיד טיביאליס אחורי, או השטחה נרכשת של כף הרגל, adult acquired flatfoot, posterior tibialis tendon insufficiency

אי ספיקת גיד הטיביאליס האחורי בדרגה שניה, ניתן לראות את קריסת הקרסול וכף הרגל השמאלית פנימה (קוים כחולים מדגימים ציר שוק ועקב)

תלונות החולה

תלונות החולה בדלקת בגיד טיביאליס אחורי, השטחה נרכשת של כף הרגל, adult acquired flatfoot, posterior tibialis tendon insufficiency.
בתחילת המחלה ישנם כאבים בצד הפנימי של הקרסול וכף הרגל. הכאבים בזמן הליכה ומאמץ, ולעיתים מלווים בנפיחות. במידה והדלקת לא מטופלת ומתקדמת, כף הרגל משנה את צורתה וקורסת פנימה. לעיתים הדבר מלווה בהקלה על הכאבים בצד הפנימי של הקרסול, אך מופיעים כאבים בצד החיצוני של הקרסול עקב צביטה של עצם העקב והשוקית. במידה והמחלה מתקדמת עוד, נוצר עיוות קבוע בקרסול וכף הרגל המלווה בכאבים קבועים תלויי מאמץ.

בדיקה גופנית

ממצאי הבדיקה הגופנית בדלקת בגיד טיביאליס אחורי, השטחה נרכשת של כף הרגל, adult acquired flatfoot, posterior tibialis tendon insufficiencyתלויים בשלב בו נמצאת המחלה.

בשלבים ראשונים של דלקת בגיד טיביאליס אחורי, השטחה נרכשת של כף הרגל, adult acquired flatfoot, posterior tibialis tendon insufficiencyצורת הקרסול וכף הרגל תקינה, אך יש רגישות ונפיחות של הגיד, המתגברים כאשר מנסים לעמוד על בהונות.

בשלבים מתקדמים של דלקת בגיד טיביאליס אחורי, השטחה נרכשת של כף הרגל, adult acquired flatfoot, posterior tibialis tendon insufficiency ישנה קריסה של הקרסול פנימה והשטחה של כף הרגל. לא ניתן לעמוד על בהונות עקב אי ספיקה של הגיד. בשלב זה העיוות גמיש וניתן להחזיר את הקרסול וכף הרגל למצב נייטרלי תקין.

בשלבים הבאים העיוות נעשה בלתי ניתן לתיקון, ויש כאבים סביב המפרקים עקב שינויים שחיקתיים בהם.

קושי רב בעמידה על בהונות, עם העדר תיקון של הקריסה.

הדמיה

ישנן מספר הדמיות בהן ניתן להשתמש בדלקת בגיד טיביאליס אחורי, השטחה נרכשת של כף הרגל, adult acquired flatfoot, posterior tibialis tendon insufficiency.

צילום רנטגן בעמידה ידגים את יחסי העצמות בקרסול וכף הרגל, וידגים האם ישנם שינויים שחיקתיים בסחוסים.

אולטראסאונד ידגים היטב את מצב הגיד והאם מודלק או מעובה או קרוע לחלוטין.

בדיקת MRI של כף הרגל תדגים גם כן את מצב הגיד והאם יש פגיעות נוספות.

טיפול

הטיפול בדלקת בגיד טיביאליס אחורי, השטחה נרכשת של כף הרגל, adult acquired flatfoot, posterior tibialis tendon insufficiency תלוי בחומרת התסמינים ומידת התקדמות המחלה.

הטיפול הראשוני מתמקד בהורדת העומס מהגיד על ידי מדרס ונעליים תומכות, וחיזוקו על ידי תרגילים ספציפיים. יש לבצע פיזיותרפיה על מנת להפחית את הכאבים בגיד.

במידה ויש קריסה של כף הרגל, עדיין ניתן לנסות טיפול במדרס או בנעל גבוהה על מנת להוריד מהגיד עומס. לעיתים ננסה טיפול בגיבוס הרגל לתקופה קצרה.

טיפול ניתוחי דלקת בגיד טיביאליס אחורי, השטחה נרכשת של כף הרגל, adult acquired flatfoot, posterior tibialis tendon insufficiency שמור לחולים אשר לא משתפרים. הניתוח מותאם אישית לפי דרגת המחלה וצרכי החולה. בשלבים הראשונים כולל בעיקר ניקוי הגיד מהתגובה הדלקתית. במידת הצורך מעבירים גיד נוסף על מנת לחזק את הגיד החולה, ומבצעים תיקונים בעצם על מנת להוריד העומס מהגיד. במקרים מתקדמים מאד מבצעים איחוי של עצמות הקרסול במנח תקין.

בזמן הניתוח הגיד נמצא מעובה ודלקתי מאד.

מתי ללכת לרופא?

כאבים בצד הפנימי של הקרסול מלווים בנפיחות

שינוי בצורת הקרסול וכף הרגל

קריסה של כף הרגל

לאחר הניתוח ניתן לראות בבירור שציר הקרסול חזר לנורמה (קוים כחולים)