שבר בקרסול (ankle fracture, שבר פטישון)

רקע

הקרסול הינו המפרק בין עצם השוק לעצמות כף הרגל. זהו מפרק בעל אופי של ציר ותנועותיו כיפוף ויישור של כף הרגל. המפרק, ככל מפרקי הגפה התחתונה, הינו מפרק נושא משקל. המפרק מורכב מעצם השוק (טיביה), עצם השוקית (פיבולה), ועצם הערקום (טאלוס). כמובן שחלק חשוב מהמפרק הינו הרצועות המחברות בין העצמות ונותנות למפרק את יציבותו.

שבר בקרסול (ankle fracture, שבר פטישון) בד”כ מערב את קצה העצמות של השוק והשוקית, שנקראים פטישונים. נהוג לחלק את חומרת השברים לפי מספר הפטישונים השבורים ולפי כמות הנזק לרצועות.

צילום רנטגן במנח צידי של שבר בקרסול בפטישון הצידי. ניתן לראות את קו השבר (כחול מקווקו, חץ אדום)

תלונות החולה

 שבר בקרסול (ankle fracture, שבר פטישון) בד”כ יש נפיחות ועיוות של הקרסול, עם אי יכולת לדרוך.

בדיקה גופנית

בבדיקת שבר בקרסול (ankle fracture, שבר פטישון) יש נפיחות מקומית ורגישות למישוש הקרסול. כל תנועה של הרגל כואבת מאד. לעיתים יש עיוות ברור בצורת הקרסול ולעיתים פציעה של העור (שבר פתוח). במקרים של שבר עם פריקה (יציאה של המפרק ממקומו) יש לבדוק האם יש פגיעה בעצבים וכלי הדם. בנוסף יש לשלול חבלות נוספות לגפיים או לגוף.

צילום של אותו הקרסול במנח מורטיס. ניתן לראות כי יש תזוזה של עצם הטאלוס המתבטאת הרווח מוגבר בצד הפנימי של הקרסול (חץ אדום). המשטחים הסחוסיים צבועים בקווים כחולים. זהו מנח שאינו מתקבל ואם לא יתוקן יוביל לשחיקה מוקדמת של הקרסול.

הדמיה

אנו משתמשים במספר הדמיות לבירור בשבר קרסול (ankle fracture, שבר פטישון)

בצילום רנטגן ניתן בד”כ לזהות ולאבחן את מירב השברים.

בצילום בודקים אילו פטישונים נשברו ואת מידת התזוזה, ומתכננים את הטיפול בהתאם.

במקרים מסויימים נדרשת בדיקת CT  על מנת לאפיין את השבר ולתכנן את הטיפול טוב יותר.

לאחר תיקון ניתוחי, ניתן לראות בבירור כי המרווח המדיאלי (חץ אדום) חזר לרוחבו התקין והוא שווה בכל המפרק (קוים כחולים)

טיפול

מטרת הטיפול בשבר בקרסול (ankle fracture, שבר פטישון) הינו לאפשר ריפוי של השברים במנח האופטימלי וזאת על מנת לחזור לפעילות ותפקוד מלאים.

ישנן מספר דרכים לעשות זאת.

במידה והשברים הינם ללא תזוזה או ריסוק, מקובל בד”כ לקבע את הקרסול בגבס לכשישה שבועות על מנת לאפשר לשבר להתרפא במנח ללא תזוזה ולאחר הורדת הגבס מתחילים פיזיותרפיה לשיקום הקרסול.

שבר קרסול
צילום רנטגן של שבר פריקה חמור של הקרסול המערב את שני הפטישונים (חצים אדומים). ניתן לראות בבירור פריקה של הקרסול עם אי התאמה של המשטחים המפרקיים (קוים כחולים).

במידה ושבר בקרסול (ankle fracture, שבר פטישון) עם תזוזה, או יש תזוזה של המפרק עצמו עקב קרעים ברצועות, חייבים להחזיר את השברים למקומם ולדאוג שיתחברו במקומם הנכון. מטרה זו מושגת בד”כ על ידי טיפול ניתוחי, שבו ממש מרכיבים מחדש את השברים ומקבעים אותם בעזרת ברגים, מסמרים, ופלטות. חשוב לציין כי איכות השחזור והקיבוע משפיעה משמעותית על התוצאה לטווח הקצר וכן לטווח הארוך, ועוזרת למנוע שחיקת סחוס משמעותית.

הניתוח, למרות חשיבותו, בד”כ אינו דחוף ויכול להדחות עד כ10 ימים מהשבר, וזאת על מנת לאפשר לנפיחות סביב הקרסול לרדת.

לאחר תקופת החלמה בת כשישה שבועות, מורידים את הגבס ומתחילים פיזיותרפיה להפעלה ושיקום הקרסול.

לאחר שחזור בחדר המיון וגיבוס. צילומים בשתי זויות המדגימות כי למרות שיפור ניכר במנח הקרסול עדין אין חזרה של השברים למקומם (חיצים אדומים) וקווי המפרק אונם חופפים (קוים כחולים).

מתי ללכת לרופא?

בכל חבלה לקרסול שלא ניתן לדרוך על הרגל לאחר מכן

בכל חבלה לקרסול שיש עיוות או נפיחות לא מוסברים

 

לאחר קיבוע ניתוחי של הקרסול, ניתן לראות בבירור כי הטאלוס חזר למקומו הנכון, וקווי המפרק חופפים (קוים כחולים). לא ניתן להבחין כעת בקווי השבר כלל (חיצים אדומים)