שחיקת קרסול, שחיקת סחוס בקרסול, ארטריטיס בקרסול (ankle osteoarthritis)

רקע

הקרסול הינו מפרק נושא משקל אשר בנוי מעצמות, רצועות, וסחוס. הסחוס מהווה את הציפוי הפנימי של המפרק. שטחו של האיזור נושא המשקל בקרסול מוערך כ7 ס”מ מרובעים. שחיקת קרסול, שחיקת סחוס בקרסול, ארטריטיס בקרסול (ankle osteoarthritis) תגרום לכאבים, דלקת, והגבלה בתנועת הקרסול. הסיבה השכיחה ביותר לשחיקת קרסול, שחיקת סחוס בקרסול, ארטריטיס בקרסול (ankle osteoarthritis) הינה טראומה לקרסול, בעיקר שברים עם מעורבות מפרקית. סיבות נוספות הינן מחלה דלקתית כרונית, בעיות מכניות, כיב בסחוס (OLT). לעיתים לא מוצאים סיבה ספציפית לשחיקה.

צילום רנטגן של שני קרסוליים. ניתן לראות כי הסחוס בקרסול השמאלי שחוק מאד, (חץ אדום). ניתן לראות את ההבדל בינו לבין הקרסול הימני התקין.

תלונות החולה

שחיקת קרסול, שחיקת סחוס בקרסול, ארטריטיס בקרסול (ankle osteoarthritis) מתאפיין בכאבים בקרסול שמתפתחים באיטיות על פני מספר חודשים או שנים. הכאבים בעלי אופי מכני, כלומר מתגברים בעמידה והליכה ממושכים, וחזקים יותר לקראת סוף היום. לעיתים רבות מלווים בנפיחות של המפרק. מתפתחת צליעה ולעיתים עיוות. במקרים רבים ישנו סיפור של חבלה משמעותית או שבר בקרסול או בעצמות כף הרגל בעבר.

צילום של קרסול ארטריטי לאחר קיבועו על ידי מספר ברגים. הניתוח מבטל את התנועה במפרק אך גם מבטל את הכאב.

בדיקה גופנית

שחיקת קרסול, שחיקת סחוס בקרסול, ארטריטיס בקרסול (ankle osteoarthritis) ניתן לראות נפיחות מקומית (סינוביטיס) סביב הקרסול. ישנה הגבלה משמעותית בטווח התנועה של הקרסול מלווה בכאבים.  לעיתים יש צליעה בזמן הליכה. יש לבדוק את שאר המפרקים בכף הרגל על מנת לראות האם ישנה מעורבות של מפרקים נוספים.

הדמיה

אנו משתמשים במספר הדמיות בשחיקת קרסול, שחיקת סחוס בקרסול, ארטריטיס בקרסול (ankle osteoarthritis)

ניתן לראות שחיקת סחוס בצילום רנטגן פשוט. ישנן מספר דרגות של שחיקת קרסול.

לעיתים הרופא יבקש בדיקת CT על מנת להבין יותר טוב את האנטומיה או את מידת מעורבות המפרק.

טיפול

הטיפול בשחיקת קרסול, שחיקת סחוס בקרסול, ארטריטיס בקרסול (ankle osteoarthritis) תלוי בגורמים רבים – גיל החולה, תפקוד החולה, מידת השחיקה, הסיבה לשחיקה והאם ניתן לתקנה, מידת הכאבים.

הטיפול הרגיל הינו פיזיותרפיה, נעליים תומכות, מדרסים לפיזור נכון יותר של לחצים, תרופות נוגדות כאבים ודלקת.

ניתן להזריק לתוך המפרק סטרואידים או חומצה היאלורונית, אך בד”כ השיפור בכאבים הינו לטווח קצר.

במידה ונמצא גורם מכני שניתן לתיקון בניתוח כגון שבר או עיוות בציר הגפה, מומלץ לנתח לפני התפתחות שחיקה משמעותית על מנת לעצור את התופעה.

ארטרוסקופיה לקרסול, ניתוח המשתמש במצלמה קטנה ומכשירים המוחדרים דרך חתכים קטנים, יכול לשפר את התלונות של תת קבוצה של חולים הסובלים משחיקת קרסול, אלה הסובלים מכאבים בקדמת הקרסול הנגרמים עקב צביטה וסינוביטיס של חלקו הקדמי של הקרסול.

במקרים בהם הכאבים ממשיכים למרות הטיפולים הנ”ל, יש לשקול טיפול ניתוחי.

הטיפולים המקובלים הם החלפת מפרק הקרסול או קיבועו המוחלט.

שני טיפולים אלו מטפלים בבעיית שחיקת הסחוס על ידי סילוק הסחוס החולה.

צילום של משתל להחלפת מפרק הקרסול וקרסול לאחר החלפתו.

בניתוח קיבוע של המפרק, הרופא מסלק את הסחוס החולה ומחבר את שתי העצמות של המפרק יחדיו על ידי ברגים או פלטות. כך נוצרת איחוי שאינו כואב. זהו פתרון טוב ויעיל לשחיקת סחוס בקרסול, המאפשר הליכה ודריכה ללא כאבים. חסרונה של שיטה זו הינה בביטול לחלוטין של התנועה במפרק, אך יש לזכור כי גם לפני הניתוח היתה הגבלה משמעותית במפרק זה, וגם כי שאר המפרקים ברגל מפצים חלקית על העדר התנועה.

צילום CT של קרסול עם הרס של שני מפרקים – הקרסול והמפרק הסובטלארי. המפרק מוצר, בלתי סדיר (חצים אדומים).

פתרון נוסף הינו החלפת הקרסול בקרסול מלאכותי. פתרון זה מאפשר אומנם תנועה במפרק, אך ככל מפרק מלאכותי יש לפתרון זה אורך חיים מוגבל הנע בין 5 ל-15 שנים, ולכן פתרון זה נשמר בד”כ לאנשים מבוגרים יותר עם עומס מצופה נמוך יותר.

מתי ללכת לרופא?

כאבים בקרסול שלא חולפים

נפיחות בקרסול

הגבלה בתנועות הקרסול

 

צילומי רנטגן לאחר ניתוח לקיבוע המפרקים הפגועים (חצים אדומים) בעזרת מסמר מיוחד וברגים.