דורבן, פלנטר פצאיטיס (plantar fascitis)

רקע

הפציה פלנטרית (בעברית “חותלת כפית”) הינה רצועה קשיחה שנמצאת בתחתית כף הרגל. הרצועה יוצאת מהחלק הקדמי של עצם העקב ומתחברת לגידים המכופפים של האצבעות. כאשר ישנה דלקת מקומית בנקודת החיבור של הפציה לעקב, ישנו כאב בעקב. הכאבים נגרמים עקב מתיחה פתאומית של הפציה המודלקת בזמן דריכה. דלקת זו, הנקראית לעיתים “דורבן”, כיוון שב50% מהמקרים לערך ניתן להדגים בצילום רנטגן זיז גרמי קטן (שפיץ) שיוצא מתחתית עצם העקב לכיוון האצבעות. זוהי הסתיידות בשריר שיושב מעל לפציה הפלנטרית.

צילום רנטגן של העקב בו ניתן לראות את הזיז הגרמי

תלונות החולה

כאבים בחלק התחתון הפנימי של העקב ואיזור קשת של כף הרגל. הכאבים מורגשים בעיקר בזמן צעדים ראשונים בבוקר או לאחר קימה מישיבה או שכיבה ממושכת. לאחר מספר צעדים או עיסוי של כף הרגל הכאבים מוקלים, אך מתגברים לקראת סוף היום.

בדיקה גופנית

רגישות אופיינית למישוש חלק תחתון של העקב, על נקודת החיבור של הרצועה. לא ניתן להרגיש את הזיז הגרמי.

הדמיה

צילום רנטגן צידי של עצם העקב ידגים המצאות זיז גרמי בכ50% מהחולים. המצאותו או העדרותו של ממצא זה אינו גורעת או מחזקת את האבחנה.

בדיקת אולטראסאונד תדגים עיבוי של הפציה ולעיתים קרעים קטנים בבסיסה.

MRI – במידה והאבחנה אינה ברורה (לדוגמא חשד לשבר מאמץ בעצם העקב), בדיקת MRI תדגים היטב את עיבוי הרצועה והמצאות תגובה דלקתית גם בעצם העקב.

צילום MRI שבו ניתן לראות את הדלקת בפציה הפלנטרית

טיפול

דלקת בפציה פלנטרית הינה עסק מטריד ביותר.  חשוב לדעת שברוב המקרים הכאבים יחלפו תוך מספר חודשים.

ניתן לנסות נוגדי דלקת, מדרסים תומכים עם ריכוך בעקב, ופיזיותרפיה. יש לתת דגש רב על מתיחות של גיד האכילס ושל הפציה הפלנטרית מספר פעמים ביום.

ניתן לנסות סדי לילה לשמור על הפציה מתוחה במשך הלילה אך הם בד”כ מסורבלים.

במקרים מטרידים במיוחד ניתן להזריק סטרואידים למקום הדלקת.

במקרים עקשים במיוחד יש לשקול טיפול ניתוחי, בו משחררים באופן חלקי את הפציה ממקום אחיזתה לעקב, וכך מונעים את המתיחה שלה בכל צעד וצעד.

ישנן שיטות רבות לשחרור הפציה, ויש לודא כי אין מרכיב עצבי בכאבים. במקרים כאלו יש לשחרר את הפציה וכן את העצב שיורד לכף הרגל. בד”כ שחרור הפציה במקרים ראשוניים יבוצע אנדוסקופית, דרך חתך קטן בעזרת מצלמה. במקרים בהם הכאבים חזרו יש לבצע ניתוח פתוח ולכרות חלק קטן מהפציה.

מתי ללכת לרופא?

כאבים בעקב תחתון

כאבים בזמן דריכה ראשונה בבוקר ולאחר עמידה ממושכת

צילום כף רגל עם סימון העקב