נקעים חוזרים בקרסול

רקע

נקעים חוזרים בקרסול גורמים להפרעה קשה בחיי היומיום עקב מעידות חוזרות וקושי לתפקד ולבצע פעילות ספורטיבית. מצב זה הנקרא גם אי יציבות של הקרסול נגרם בד”כ כתוצאה מאוחרת של נקע חריף חמור שלא טופל כהלכה

צילום רנטגן של קרסול ללא הפעלת עומס. ניתן לראות כי המשטחים המפרקיים חופפים זו לזה (קווים אדומים)

תלונות החולה

מדובר בטווח של תלונות לפי דרגת חומרה, החל מנקיעות בודדות בפעילות גופנית מאומצת או כזו שדורשת שינויי כיוון מהירים (לדוגמא כדורגל, כדורסל), וכלה במעידות חוזרות ונשנות גם בהליכה רגילה. הסימפטומים מתגברים כשהולכים על קרקע לא ישרה כגון חול או שביל לא סלול, וככל שמתעייפים, ובנוסף כאשר נועלים נעליים לא תומכות או לא נוחות. בד”כ לאחר אירוע של נקיעת הקרסול ישנו כאב המזכיר את הנקע הראשון אך בעוצמה פחותה. במקרים מסויימים יש כאבים בקרסול באופן קבוע עקב דלקת כרונית שנוצרת במקום.

בדיקה גופנית

בבדיקה הגופנית נמצא אי יציבות של הקרסול המתבטאת בפתיחת יתר של המפרק. לעיתים תהיה נפיחות ורגישות על הצד החיצוני עקב דלקת (סינוביטיס). בזמן הבדיקה הרופא יחפש עדות לפגיעות נוספות, כגון פגיעה בגידים סביב הקרסול או בסחוס הקרסול או עיוותים בצורת הקרסול/כף הרגל.

צילום רנטגן של הקרסול עם הפעלת עומס צידי. המשטחים המפרקיים לא חופפים (קווים אדומים) והקרסול כמעט ופורק. הקווים הכחולים מציינים את מיקום הרצועה הקרועה.

הדמיה

במידה והאבחנה ברורה אין צורך בבדיקות מסויימות ואפשר לגשת מייד לטיפול. לעיתים הרופא יבקש בדיקות עזר.

בצילום רנטגן נראה האם יש שברים.

בבדיקת רנטגן תחת עומס (בדיקת STRESS) נוכל לכמת או להוכיח אי יציבות מכנית כלומר רצועה קרועה/מוארכת.

בבדיקת סונר ניתן להדגים את הרצועה הקרועה.

בבדיקת MRI – ניתן להדגים את הרצועה הקרועה, וכן לראות האם יש פגיעות נוספות בסחוס או בגידים סביב הקרסול.

צילום רנטגן צידי של קרסול ללא הפעלת עומס. ניתן לראות כי המשטחים המפרקיים חופפים זו לזה (קווים אדומים)

טיפול

הטיפול הטוב ביותר לנקעים חוזרים הינו מניעה, כלומר טיפול נכון בנקע החריף.

במידה ויש נקעים חוזרים ללא פגיעות נוספות סביב הקרסול הטיפול הראשוני הינו פיזיותרפיה לחיזוק שרירים סביב הקרסול, ושיקום הקרסול (תרגילי פרופריוצפציה). התרגילים כוללים תרגול מצבי אי יציבות בדרגות עולות.

ניתן להשתמש בקרסוליה אלסטית תומכת קשיחה או חצי קשיחה על מנת לתת יציבות נוספת לקרסול.

במידה והטיפולים הללו לא עזרו יש לשקול טיפול ניתוחי.

ישנם מספר סוגי ניתוחים, חלקם על ידי תפירה מחדש/חיזוק הרצועה הקרועה, חלקם העברת גידים שהם קשיחים וחיבורם כך שיחליפו הרצועות הקרועות.

ניתוח עם חתכים מינימליים  – בניתוח זה משתמשים בגיד מאיזור הברך או בגיד תורם ומעבירים אותו דרך חתכים קטנים מאד כך שמחליף את הרצועות הקרועות. ניתוח זה מתאים לחולים עם ניתוחים שנכשלו או חולים עם גמישיות יתר רבה.

צילום רנטגן צידי של הקרסול עם הפעלת עומס אחורי. המשטחים המפרקיים לא חופפים (קווים אדומים) והקרסול כמעט ופורק קדימה. זהו מבחן מגירה חיובי.

מתי ללכת לרופא?

נקעים חוזרים שמפריעים לאיכות החיים

נפיחות סביב הקרסול

רצון לחזור לפעילות גופנית

כשלון של טיפול פיזיותרפי