נוירופתיה סכרתית פריפרית

רקע

נוירופתיה סכרתית פריפרית הינה מחלה של עצבים בגפיים בד”כ. מדובר בשינוי מבני/כימי בתוך העצב, הגורם לשינוי ההולכה בעצב ופגיעה בתפקודו. הנוירופתיה משפיעה בד”כ על מספר עצבים בו זמנית. הנוירופתיה יכולה להגרם על ידי מחלה בגוף או עקב חסר בויטמינים או מינרלים. הסיבה השכיחה ביותר בנוירופתיה בגפיים תחתונות הינה סכרת, בעיקר אם הסכרת לא מאוזנת.

לנוירופתיה סכרתית פריפרית השלכות רבות מעבר לתסימיני החולה, בעיקר בהקשר של יצירת וריפוי פצעים בכף הרגל.

תלונות החולה

נוירופתיה סכרתית פריפרית באה לידי ביטוי בתחושות שריפה, חום , סיכות, זרמים, נמלול, או כאבים. לעיתים תחושת שהחולה הולך על צמר גפן. פיזור הכאבים בד”כ אינו אנטומי לפי עצב אחד אלא לפי מספר עצבים, פיזור הנקרא “כפפות וגרביים”.

בדיקה גופנית

בנוירופתיה סכרתית פריפרית ניתן להדגים ירידה בתחושה בדגש על תחושה לויברציה. ניתן לאמוד את הירידה בתחושה על ידי מבחן “מונופילמנט”, בו מפעילים לחץ על העור עם חוט נילון חצי קשיח ומעריכים את היכולת של הנבדק להרגיש את הפילמנט. כשיש נוירופתיה קשה, ניתן להפיק גם סימן על שם טינל (זרמים וכאבים בניקוש העצב הפגוע), וכן ניתן לראות שינויים בעור עצמו או פצעים נוירופתיים.

הדמיה

בדיקת הבחירה לנוירופתיה הינה בדיקת הולכה עצבית –  EMG\NCS.

טיפול

הטיפול הטוב ביותר לנוירופתיה סכרתית פריפרית הינו מניעתה, וזאת על ידי תיקון הגורמים כגון איזון סכרת קפדני. במידה ויש סיבות נוספות כגון חסר בויטמינים או חומרים אחרים יש לתקן זאת.

טיפול בכאב של הנוירופתיה הינו על ידי תרופות יעודיות לפגיעה בעצבים כגון ליריקה או צימבלטה.

במקרים נדירים, שחרור כירורגי של העצבים הפגועים יכול לשפר את הכאבים.

מתי ללכת לרופא?

תחושה של זרמים, שריפה, חום, סיכות, נמלול או כאבים ברגל.

פצעים בכף הרגל שלא נרפאים.