בוהן קלובה (עצם בולטת, הלוקס ולגוס, hallux valgus)

 רקע

בוהן קלובה (עצם בולטת, הלוקס ולגוס, hallux valgus) הינו מצב בו ישנו עיוות של הבוהן הגדולה בקדמת כף הרגל. הבוהן סוטה הצידה ובבסיסה נוצרת בליטה, שיכולה לכאוב ולהשתפשף עם הנעל. עיוות זה נוצר בד”כ בהדרגה עם השנים, ומתחיל בשנות ה40 לחיים. כאשר הבוהן מתחילה לסטות הצידה, חוסר איזון במשיכת השרירים גורם להמשך העיוות והחמרתו עם הזמן. ישנם מקרים בהם העיוות נוצר כבר בשנות העשרה, אך בד”כ אינו מפריע עד גיל יותר מאוחר. העיוות והכאבים מוחמרים כאשר הולכים עם נעליים צרות או מחודדות, או עם נעלי עקב. לעיתים ישנם כאבים תחת כריות הבהונות עקב חלוקת משקל לא מאוזנת, ולעיתים ישנו עיוות גם בבהונות הקטנות, עקב דחיקתן.

צילום קליני של כפות הרגליים. רגל ימין ניתן לראות בבירור את העיוות של הבוהן ניתן לראות בבירור את הבליטה של המפרק פנימה (חץ אדום) ואת סטיית הבוהן הצידה (חץ כחול)

תלונות החולה

בוהן קלובה (עצם בולטת, הלוקס ולגוס, hallux valgus) יוצרת עיוות בבוהן שסוטה הצידה עם בליטה בבסיס הבוהן.

הבליטה כואבת ונעשית אדומה עקב דלקת מקומית או שפשוף בתוך הנעל.

קושי בלבישת נעליים סגורות.

לעיתים התלונה היחידה הינה כאבים תחת כריות בהונות.

צילום רנטגן של אותה חולה. ניתן לראות את ציר הבוהן מול עצם המסרק (קוים כחולים)

 

בדיקה גופנית

בבדיקת בוהן קלובה (עצם בולטת, הלוקס ולגוס, hallux valgus) נראה העיוות האופייני בו הבוהן נוטה הצידה. יש לבדוק להמצאות עיוותים נוספים כגון אצבעות פטיש או עצם בולטת חיצונית. יש לבדוק גמישות יתר של המפרקים והמצאות סימני שחיקת סחוס במפרקים. במידה ויש עומס על כריות הבהונות ניתן לראות עיבוי של העור בכרית הבהונות.

 

הדמיה

צילום רנטגן בעמידה ידגים את הבוהן קלובה (עצם בולטת, הלוקס ולגוס, hallux valgus) ויאפשר לתכנן את הטיפול המתאים.

טיפול

בהטיפול בבוהן קלובה (עצם בולטת, הלוקס ולגוס, hallux valgus) תלוי בחומרתו והתסמינים שיוצר.

במידה והעיוות אינו מפריע, אין צורך לטפל. ניתן להשתמש בנעליים רחבות או פתוחות.

במידה ויש כאבים ואין שיפור למרות נעליים נוחות, אזי יש לשקול טיפול ניתוחי.

במידה והעיוות אינו מפריע, אין צורך לטפל. ניתן להשתמש בנעליים רחבות או פתוחות.

במידה ויש כאבים ואין שיפור למרות נעליים נוחות, אזי יש לשקול טיפול ניתוחי.

ישנן שיטות רבות לתיקון ניתוחי של עצם בולטת בכף הרגל. השיטות ככלל מתבססות על עקרון ה”אוסטאוטומיה”,כלומר הסטת עצם וחיבורה במיקום נכון, יחד עם שחרור ואיזון גידים סביב הבוהן. סוג הניתוח נבחר על ידי המנתח לאחר בדיקה מקיפה של החולה ושל צילומי הרנטגן, ומתבסס על גיל המטופל, חומרת העיוות, מידת הפעילות של המטופל, וגורמים נוספים.

ניתוח זה מבוצע היום בשיטה ייחודית, דרך חתכים קטנים (מלעורית), על ידי מכשיר מיוחד המשמש במשייף עצם. כך ניתן לבצע את התיקון ללא חתכים גדולים וללא חשיפת העצם או המפרק. הקיבוע נעשה עם ברגים מיוחדים המקנים לתיקון יציבות רבה, כך שניתן לדרוך מיידית על הרגל. בטכניקה זו יש פחות כאבים משמעותית, פחות נפיחות וחזרה מהירה יותר לשגרה מאשר הטכניקה הפתוחה.

 

Minimally invasive – צילום רנטגן מייד לאחר הניתוח. ניתן לראות את מנח הבוהן התקין.

מתי ללכת לרופא?

עיוות בקדמת כף הרגל.

בליטה בבסיס הבוהן.

סטייה של הבוהן הצידה.