תסמונת תעלה טרסלית (tarsal tunnel syndrome, TTS)

רקע

חמישה עצבים יורדים עד לכף רגלנו בעיקר לספק תחושה לעור אך גם להפעיל שרירים שנמצאים בכף הרגל. העצב החשוב ביותר הינו העצב הטיביאלי, אשר נמצא בחלק האחורי פנימי של הקרסול ומספק תחושה לעקב ולתחתית כף הרגל. בתסמונת תעלה טרסלית (tarsal tunnel syndrome, TTS), עצב זה נצבט (נמצא תחת לחץ) בעיקר באיזור הקרסול, שם הוא עובר במבנה אנטומי הנקרא התעלה הטרסלית, יחד עם כלי דם וגידים לכף הרגל. ישנן סיבות שונות לתסמונת תעלה טרסלית (tarsal tunnel syndrome, TTS), כגון גוש או ציסטה לוחצים. לעיתים פשוט יש יותר מידי דברים בתעלה ואין מספיק מקום ואז העצב נלחץ.

תלונות החולה

תסמונת תעלה טרסלית (tarsal tunnel syndrome, TTS) גורמת לכאבים בצד הפנימי של הקרסול ובכף הרגל, אשר מלווים בד”כ בתחושות זרמים או שריפה בצד התחתון של כף הרגל. הכאב מתחיל בד”כ באופן הדרגתי, ומתגבר לאחר עמידה ממושכת ונעליים לוחצות. לעיתים יש סיפור של חבלה לקרסול.

בדיקה גופנית

בבדיקה גופנית יש לבדוק האם יש עיוות בקרסול בעיקר קריסה פנימה הגורמת למתיחת העצב. לעיתים יש ירידה ברמת תחושה בכף הרגל. בנקישה על האיזור הלחוץ בתעלה הטרסלית ניתן להפיק כאבים וזרמים לאורך העצב, וזהו סימן על שם טינל (Tinnel). יש לבדוק להמצאות גושים באיזור הקרסול.

הדמיה

בדיקות העזר הרלוונטיות בחשד לתסמונת תעלה טרסלית (tarsal tunnel syndrome, TTS) הינן:

בדיקת הולכה עצבית (EMG\NCS) יכולה להדגים את הפתולוגיה ולאשש את האבחנה.

חובה לבצע צילום רנטגן לשלול עיוות גרמי.

בד””כ יבוצע סונר מכוון לראות האם יש גושים או ציסטות לוחצות על העצב.

לעיתים יבקש הרופא MRI  של הקרסול כאשר יש גושים ממקור לא ברור.

טיפול

הטיפול בתסמונת תעלה טרסלית (tarsal tunnel syndrome, TTS) תלוי ברמת הכאב ואי הנוחות. במידה ויש עיוות של כף הרגל לעיתים על ידי מדרסים או סדים ניתן להפחית את המתיחה על העצב ולשפר התסמינים. פתרון נוסף אשר עלול להקל את הכאבים בתסמונת תעלה טרסלית (tarsal tunnel syndrome, TTS) הינו שימוש בסד לילה על מנת למנוע מתייחה של העצב בזמן שינה.

כאשר פתרונות אלו לא עוזרים, או כאשר יש גוש ברור שלוחץ על העצב, אזי פתרון ניתוחי יהיה שחרור העצב על ידי פתיחת התעלה הטרסלית והוצאת הגוש במידה ויש.

מתי ללכת לרופא?

כאבים בקרסול שלא חולפים

תחושת נמלול או זרמים בכף הרגל

המצאות גוש בצד פנימי של הקרסול