קרע בגיד אכילס

רקע

גיד האכילס הינו אחד הגידים החזקים והעבים ביותר בגוף האדם, נמצא בחלקה האחורי של השוק ומחבר בין שרירי התאומים והסולאוס לבין עצם העקב. קרעים בגיד יכולים להיות על רקע שינויים ניווניים בגיד וכן קרעים חריפים. הקרעים החריפים נגרמים בד”כ תוך פעילות ספורטיבית במתעמלים פחות מנוסים ובגילאי 30 עד 50 לערך.

קרע בגיד אכילס. ניתן לראות את השקע מעל העקב (חץ אדום)

תלונות החולה

הקרע נגרם בד”כ תוך משחק או בזמן ירידת/עליית מדרגות. הפצוע ירגיש כאב חד באיזור שוק אחורי תחתון, ולרוב יתאר התחושה כאילו מישהו בעט בו. לעיתים קרובות מתלווה תחושה של קריעה ואף נשמע מעין צליל קריעה. מייד לאחר הפציעה מופיעה צליעה וכאב חד המונע המשך משחק בד”כ.

בדיקה גופנית

הפצוע יופיע עם צליעה, ועם נפיחות ושטף דם בחלק אחורי של השוק וקרסול. במידה והפצוע מגיע מוקדם לפני שיש נפיחות משמעותית כללית, ניתן לראות ואף להרגיש רווח היכן שהגיד קרוע. בנוסף מופיעה חולשה בהפעלת וכיפוף כף הרגל.

 הדמיה

בד”כ כאשר האבחנה ברורה אין צורך בבדיקות הדמיה.

לעיתים, בעיקר כאשר מדובר בקרע חלקי, או הפצוע פנה לאחר זמן רב, יש לבצע בדיקת אולטרא סאונד על מנת להדגים את הגיד ואת מקום הקרע.

טיפול

ניתן לטפל בגיד אכילס קרוע על ידי גיבוס וקיבוע הרגל לתקופה ארוכה, או על ידי טיפול ניתוחי. לכל טיפול יתרונות וחסרונות משלו.

טיפול בגבס בד”כ למשך כ3 חודשים, עם אחוזי קרע חוזר גבוהים יותר מטיפול ניתוחי, וצליעה ממושכת יותר.

בטיפול ניתוחי ניתן להחלים מהר יותר, אך ישנם סיכונים של הניתוח עצמו.

גם לטיפול ניתוחי גישות שונות, בהתאם לסוג הקרע ולזמן שחלף מהפציעה.

כשאפשר, אני מעדיף לבצע ניתוח בגישה מלעורית, כלומר דרך חתכים קטנים, ובהרדמה מקומית בלבד. ניתוח זה נותן תוצאות טובות עם אחוז סיבוכים נמוך ביותר, וחוסך הרדמה כללית.

ככלל, יש לבחון כל מקרה לגופו לגבי החלטה על טיפול ניתוחי מול טיפול בגבס בלבד, אך הנטיה באנשים צעירים עד גיל 45-50 לטפל ניתוחית.

מתי ללכת לרופא?

במידה ויש כאבים באזור עקב/שוק אחורית שהחלו בפתאומיות תוך פעילות גופנית

במידה וישנה חולשה בכף הרגל

במידה ויש חשד לקרע של גיד האכילס