פגיעות סחוס בקרסול osteochondral lesion of talus, OCD,

רקע

הקרסול, ככל מפרק, מכיל משטח סחוסי שעליו מתקיימת תנועה והוא סופג את הזעזועים ברגל בזמן דריכה. לעיתים ישנן פציעות נקודתיות בסחוס ובעצם תחתיו, הגורמות למעין מכתש או כיב במשטח המפרקי. נזק זה נקרע נזק אוסטאוכונדרלי. פציעת הסחוס יכולה להגרם חבלה ישירה או חבלה סיבובית לקרסול (נקע חמור), ויכולה גם להיות מולדת. הסחוס יכול להיות עם חבלה שטחית בלבד, ולעיתים החבלה לסחוס מערבת גם את העצם מתחת לסחוס ויכולה להביא להתנקות מוחלטת של הסחוס מהעצם.

תלונות החולה

בד”כ מדובר בכאבים עמומים ולא ממוקמים בקרסול. הכאבים נגרמים לאחר מאמץ גופני על הרגל, ומלווים בצליעה. לעיתים הליכה מאומצת בלבד גורמת לכאבים. לעיתים הכאבים מלווים בנפיחות או נוזלים בקרסול. בתחקור החולה ניתן לעיתים למצוא אירוע גורם ראשוני כגון נקע לקרסול או חבלה אחרת. לעיתים עובר זמן רב בין החבלה לתחילת התסמינים.

בדיקה גופנית

ניתן לראות סימנים של דלקת כרונית (סינוסיטיס) של המפרק, עם רגישות ממוקמת באיזור קו המפרק היכן שיש את הנזק הסחוסי.  במידה ויש גם אלמנט של אי יציבות של הקרסול נוכל למצוא אותו בבדיקה.

הדמיה

ככל שעולה חשד לכיב בסחוס, עלינו לנסות להוכיח זאת על ידי בדיקות הדמיה

צילום – יראה רק נגעים גדולים שמערבים גם את העצם. לא יראה נגעים שטנים או שטחיים (מערבים רק את הסחוס).

CT – ידגים היטב את רוב הנגעים, כולל את מיקומם, והאם יש ציסטה או ספיגת עצם סביב הנגע.

MRI – ידגים היטב את הנגעים, כולל את מיקומם ומעורבות בצקת של מח העצם סביבם, וכן ויראה פתולוגיות אחרות כקרסול כגון קרעים ברצועות.

מיפוי עצמות – יראה קליטה ממוקדת במידה והנגע טרי או פעיל.

טיפול

טרם החלטה על טיפול, יש לנסות להבין האם הפגיעה בסחוס גורמת לתלונות או האם מדובר בממצא מקרי תוך בירור תלונות של כאבים בקרסול. בדיקה קשובה לחולה ושימוש מושכל בבדיקות העזר יעזרו באבחנה זו. הטיפול כולל שימוש בנוגדי דלקת, תמיכה בקרסול, ושיקומו על ידי פיזיותרפיה, תוך התאמת פעילות עד שהתסמינים חולפים. במקרים עקשניים או מקרים בהם יש תזוזה של הסחוס בתוך המפרק ניתן להציע טיפול ארטרוסקופי בו דרך חתכים קטנים מאד מוחדרת מצלמה למפרק ומבוצע נקיון של המפרק שכולל גם נקיון של הכיב ונסיון לחדש את זרימת הדם למיטת הכיב על מנת שיצמח סחוס חדש. במקרים בהם הכיב גדול מאד ניתן להשתיל סחוס מאיזור הברך.

מתי ללכת לרופא?

כאבים בקרסול לאחר חבלה שלא חולפים לאחר מספר שבועות

תחושות של גוף חופשי שזז במפרק הקרסול

נפיחות ונוזל במפרק לאחר פעילות גופנית

חוסר שיפור בטיפול רגיל