נקע בקרסול, נקע חריף בקרסול, קרע ברצועה בקרסול, (ankle sprain)

רקע

נקע בקרסול, נקע חריף בקרסול, קרע ברצועה בקרסול, (ankle sprain) הינה פגיעת ספורט נפוצה, בה הקרסול נמתח וכף הרגל מסתובבת באופן מוגזם, בד”כ לכיוון פנים. הפגיעה יכולה להגרם תוך כדי הליכה פשוטה ומעידה או בזמן פעילות גופנית כגון ריצה או משחק. רצועות הקרסול נמתחות ולעיתים נקרעות. בד”כ הפציעה הינה בצד החיצוני של הקרסול. במקרים לא שכיחים מתלווה לנקע שבר באחת מעצמות הקרסול או כף הרגל, או קרע לגיד.

לאחר נקע בקרסול, ניתן לראות שטף דם פנימי גדול בצד הרגל.

תלונות החולה

 בנקע בקרסול, נקע חריף בקרסול, קרע ברצועה בקרסול, (ankle sprain) החולה מתלונן על מעידה או סיבוב של הקרסול וכף הרגל, כאשר מייד לאחר מכן יש כאבים ונפיחות בצד הקרסול. לעיתים בתלות בחומרת הפציעה ניתן לשמוע קול של קריעת הרצועות. בד”כ קשה לחזור לשחק ולעיתים תוך מספר דקות עד שעות יש קושי בהליכה עקב כאבים.

בדיקה גופנית

בנקע בקרסול, נקע חריף בקרסול, קרע ברצועה בקרסול, (ankle sprain) ניתן לראות נפיחות, דממת (המטומה), בצד החיצוני של הקרסול, ולעיתים במידה ועבר זמן מהפציעה ההמטומה יורדת לכיוון כף הרגל ולעיתים משנה את צבעיה לירוק או צהוב. ישנה רגישות במישוש הרקמות הפגועות, בעיקר בצד החיצוני של הקרסול. יש צליעה הנובעת בד”כ מהכאבים.

הדמיה

 בנקע בקרסול, נקע חריף בקרסול, קרע ברצועה בקרסול, (ankle sprain)בד”כ אין צורך לבצע בירור הדמייתי.

לעיתים יש צורך בצילומי רנטגן לשלול שברים.

טיפול

הטיפול בנקע בקרסול, נקע חריף בקרסול, קרע ברצועה בקרסול, (ankle sprain) הינו מנוחה יחסית (הפסקה מפעילות ספורטיבית עד מנוחה מלאה), קיבוע הקרסול על ידי חבישה אלסטית, קומפרסים קרים בימים9 הראשונים, והרמת הגפה על מנת להפחית את הנפיחות. לעיתים יש צורך בשימוש בתומך קרסול מסוג AIRCAST על מנת לשמור על יציבות הקרסול בזמן ההחלמה. בנקעים חמורים (בהם יש קרע חלקי נרחב או קרע מלא של הרצועה) מומלץ להתחיל פיזיותרפיה בשלב מוקדם על מנת להחזיר את הקרסול למצבו הבסיסי ולמנוע נקעים חוזרים. במידה ויש שברים נלווים

מתי ללכת לרופא?

במידה ואינכם מסוגלים לדרוך לאחר הנקע

במידה ויש פצע פתוח בעור

במידה ויש עיוות ניכר בקרסול לאחר החבלה

במידה ולא מדובר בנקע ראשון

במידה ויש תחושות חשמל או נמלול או זרמים בגפה