נוירומה על שם מורטון (Morton’s neuroma)

רקע

העצבים התחושתיים לאצבעות כף הרגל נקראים עצבים דיגיטליים. בדרכם לאצבעות עוברים העצבים בין עצמות המסרק בכף הרגל. שם הם יכולים להילחץ בין שני ראשי מסרקים ולגרום לכאבים. הסיבות ללחץ יכולות להיות עומס על קדמת כף הרגל עקב נעילת נעלי עקב או נעליים לוחצות. בנוסף תהליכים דלקתיים במפרקים יכולים לגרום לגירוי העצבים ולתלונות דומות. כאשר העצב נלחץ לאורך זמן, הוא מתעבה ונוצר מבנה שנקרא נוירומה.

מיקום הכאב האופייני בנוירומה על שם מורטון, עם הקרנה לבהונות.

תלונות החולה

כאבים בקדמת כף הרגל, בד”כ ממוקד. הכאב מקרין לאצבעות כף הרגל, ולעיתים מלווה בתחושה של דריכה על חצץ או מסמר. הכאבים מתגברים לאחר מאמץ או בנעילת נעליים לוחצות או נעלי עקב.

בדיקה גופנית

בבדיקה גופנית ניתן להפיק כאב בלחיצה ממוקדת במרווח בין הבהונות. לעיתים מורגש מעין “קליק” בזמן לחיצה של כף הרגל.

הדמיה

צילום רנטגן בד”כ יהיה תקין.

הרופא יבקש בד”כ בדיקת אולטרה-סאונד להדגים את הנוירומה.

טיפול

טיפול בנוירומה על ידי הורדת עומס מהעצב וזאת על ידי שימוש בנעליים רחבות ולא לוחצות והמנעות מהליכה עם נעלי עקב. לעיתים מדרסים עם תמיכה מיוחדת למסרקים שנקראית metatarsal pad יכולה לעזור.

במקרים שלא מגיבים לשינוי מנעל או מדרס, ניתן הזרקה מקומית של סטרואידים, עם הטבה ברוב המקרים. במידה ואין הטבה תחת הזרקה או שיש חזרה של התלונות, ניתן לנתח  – הוצאת העצב הלחוץ עם הנוירומה. יש לדעת כי לאחר ניתוח זה ישנה ירידה בתחושה בחלק מהבהונות, אך גם ירידה משמעותית בכאבים.

מתי ללכת לרופא?

כאבים בקדמת כף הרגל

תחושת נמלול או ירידה בתחושה באצבעות

תחושה של הליכה על אבן/חצץ/מסמר