דלקת בגיד האכילס Achilles tendinitis

רקע

גיד האכילס הינו אחד הגידים החזקים והעבים ביותר בגוף האדם, נמצא בחלקה האחורי של השוק ומחבר בין שרירי התאומים והסולאוס לבין עצם העקב. שרירם אלו אחראים על כיפוף כף הרגל, לדוגמא בזמן עמידה על בהונות. הגיד יכול לעבור שינויים ניווניים או דלקתיים הגורמים לעיבויו. ישנם שני סוגי דלקות בגיד – דלקת בנקודת האחיזה של הגיד לעצם ודלקת בגוף הגיד עצמו, כלומר רחוק יותר מעצם העקב. אלו הן שתי מחלות שונות שנצפות באוכלוסיות שונות. דלקת בגיד יכולה להיות חריפה, כלומר מתפתחת תוך זמן קצר מאד עקב מאמץ או אימון לא נכון. דלקת בגיד יכולה להיות כרונית, כלומר מתפתחת על פני זמן מה וקשה יותר לטיפול.

צילום רנטגן של העקב ניתן לראות העיוות האופייני בעצם העקב האחורית שלוחץ ומתחכך בגיד

תלונות החולה

כאבים מאחורי העקב או בגיד האכילס, מלווים בנפיחות ורגישות למגע. הכאבים קשורים למאמץ. הכאבים מתגברים עם הזמן ומקשים על תפקוד יום יומי. נעליים סגורות יכולות להכאיב במידה ויש נפיחות בעקב.

בדיקה גופנית

נראית נפיחות באיזור המודלק. הגיד נמוש מעובה למדי. במידה ומדובר בדלקת בחיבור העקב, ניתן לראות ולחוש בגבשושית בעקב האחורי. לעיתים ישנו אודם וחום מקומי (במקרים חריפים בלבד). ניתן לראות הפרעה בטווח התנועה של הקרסול עקב קיצור הגיד.

הדמיה

צילום רנטגן של העקב ידגים המצאות של הסתיידויות בגיד וזיזי עצם מהעקב.

אולטראהסאונד של הגיד ידגים את העיבוי והשינויים הניווניים של הגיד.

בדיקת MRI של הקרסול תדגים את מידת המעורבות והמצאות קרעים בגיד.

צילום קליני של איזור העקב עם הנפיחות האופיינית בנקודת החיבור של הגיד

טיפול

הטיפול בדלקת בגיד האכילס מתחיל במנוחה מתאימה, שינוי אופי האימון, כדורים נוגדי דלקת, ופיזיותרפיה. יש לתת דגש על חיזוק גיד האכילס תוך מתיחתו (בפיזיותרפיה תרגילים אלו נקראים “תרגילי חיזוק אקצנטריים”). ניתן לשים הגבהה קלה תחת העקב להורדת עומס מהגיד. במידה וישנה בליטה אחורית כואבת ניתן לעיתים לפתור את הכאבים על ידי שימוש בנעליים פתוחות מאחור.

במקרים עקשים ניתן לנסות טיפול בגלי הלם או בזריקות.

כאשר טיפולים אלו לא עזרו, יש לשקול טיפול ניתוחי. בניתוח ניגשים לאיזור המודלק ומנקים את אזור הדלקת או בגיד שעבר שינויים ניווניים. במידה ויש זיזי עצם המפריעים לריפוי מורידים אותם בניתוח. לעיתים הגיד כל כך הרוס שלאחר ניקויו לא נשאר הרבה גיד ואז מעבירים גיד אחר מכף הרגל על מנת לחזק אותו.

מתי ללכת לרופא?

כאבים ונפיחות בחלק אחורי של עקב שלא חולפים